fbpx
serotonina

Jak naturalnie zwiększyć swoje poczucie szczęścia?

Czy wiesz, że to, jak jesteśmy szczęśliwe, zależy nie tylko od tego, jak nam się wiedzie w życiu, ale także od tego, w jakim stanie jest nasz organizm. Zwłaszcza, czy poprawnie funkcjonują nam dwa kluczowe hormony – dopamina i serotonina.

Poprawne wydzielanie się dopaminy i serotoniny jest biologicznym kluczem, aby czuć się szczęśliwą. Poniżej w artykule znajdziesz informacje o tym, jak naturalnie zwiększyć ich produkcję.

W Twoim ciele działają dziesiątki hormonów, które wpływają na Twoje emocje i nastrój. Dwa z nich, dopamina i serotonina, są szczególnie ważne dla poczucia szczęścia. Te hormony działają jako neuroprzekaźniki w mózgu, pomagając neuronom komunikować się ze sobą.

Serotonina reguluje nastrój i szczęście. Jest szczególnie aktywna w dwóch regionach związanych z przetwarzaniem i kontrolą emocji. Dopamina bierze udział w przyjemności, motywacji, nauce i pamięci.

Twoje codzienne nawyki i rutyna mogą wpływać na ich poziom i samopoczucie. Stres, genetyka i wahania innych hormonów mogą wpływać na dopaminę i serotoninę w mózgu. Zapalenie może spowolnić ich produkcję i aktywować enzymy, które szybko je rozkładają.

Jest natomiast kilka sposobów, które pomogą Ci naturalnie zwiększyć ich produkcję oraz poprawić Twój nastrój. Zainteresowana?

1/ Sen

Brak snu wpływa negatywnie nie tylko na naszą koncentrację w ciągu dnia czy wygląd. Chroniczne niewyspanie może skrócić Ci życie, a także wpływać na niedobory serotoniny w organizmie.

Według badań(1) istnieje silny związek między układem serotoninowym a rytmami okołodobowymi. Nieprawidłowe działanie serotoniny, np. spowodowane stresem, może wpłynąć na problemy ze snem, a to z kolei pogłębia problem z wydziałaniem się serotoniny i wpływa na nasz nastrój.

Jeżeli zauważyłaś ostatnio, że jesteś przygnębiona i masz obniżony nastrój, spróbuj najpierw porządnie wyspać się każdej nocy. Połóż się do łóżka wcześniej, odłóż smartfon i koniecznie spróbuj zasypiać o stałej porze.

Sprawdź 7 zdrowych nawyków – łatwych w utrzymaniu i dających efekty

2/ Wysiłek fizyczny

Zauważyłaś, że po zajęciach fitnessu czy np. tańcach czujesz się lepiej? Ćwiczenia fizyczne skutecznie wpływają na nasze ulubione hormony, zwalczają depresję i regulują nastrój.

Żeby ćwiczyć, nie musisz wychodzić z domu. Z całego serca polecam bloga Marty Codziennie Fit. Znajdziecie tam mnóstwo różnorodnych treningów bez wychodzenia z domu 😉

3/ Probiotyki

Funkcjonowanie mózgu jest bezpośrednio związane ze zdrowiem jelit, poprzez tzw. oś jelitowo-mózgową. Dlatego zdrowie naszego układu pokarmowego ma niebagatelny wpływ na nasze zdrowie psychiczne. W końcu nie bez powodu mówi się, że:

,,W zdrowym ciele, zdrowy duch”

Stany prowadzące do depresji (takie jak nasz ulubiony przewlekły stres) osłabiają wyściółkę przewodu pokarmowego, a to sprawia, że do naszego mózgu dostają się zapalne substancje chemiczne, powodując spadek nastroju.

Czym są probiotyki?

Probiotyki to tak naprawdę bakterie probiotyczne, które zasiedlają układ pokarmowy człowieka i tworzą kolonie, które składają się na florę bakteryjną jelit. Można je dostarczać wraz z pokarmem – naturalne probiotyki znajdziemy w kiszonkach i fermentowanych przetworach mlecznych, ale można je również suplementować.

Probiotyki mogą pomóc utrzymać nasz poziom szczęścia na wysokim poziomie, utrzymując nienaruszoną wyściółkę jelit. Spożywanie dużej ilości produktów bogatych w probiotyki, takich jak jogurt i kimchi, wpłynie na polepszenie naszego nastroju.

Dajcie znać jakie są Wasze sposoby na poprawę nastroju. Może macie jakiś ciekawy sposób, którym chcecie się pochwalić?

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany.