fbpx
niezdrowe jedzenie

5 niezdrowych potraw, których nigdy więcej nie powinnaś jeść

We współczesnym świecie ze wszystkich stron otacza nas niezdrowe jedzenie. Od restauracji z fast foodami, budek z hot dogami czy zapiekankami, po wysoce przetworzone produkty w okolicznych supermarketach. Najgorsze w tym wszystkim jest to, że np. takim fryteczkom z McDonalda czy pizzy trudno się oprzeć 🙁

Najbardziej niezdrowe pokarmy zawierają dużo cukru, są bogate w tłuszcz i nie zapewniają żadnych korzyści zdrowotnych. Częste ich spożywanie może wiązać się z wieloma chorobami przewlekłymi, w tym otyłością, cukrzycą typu 2, wysokim ciśnieniem krwi i chorobami serca. Wystarczy spojrzeć na USA, gdzie otyła jest prawie co druga osoba! (Według badania NHANES w latach 2015-2016 otyłych było 39,6% dorosłych (BMI> 30 kg/m2) State of Obesity: Better Policies for a Healthier America 2018).

Podstawą zdrowej diety powinny być różnorodne świeże owoce, warzywa (w tym pomogę Ci smoothie), produkty pełnoziarniste, chude białka i zdrowe tłuszcze, takie jak oliwa z oliwek i awokado. Te produkty są pełne składników odżywczych, których nasz organizm potrzebuje dla optymalnego zdrowia.

Dlatego w tym artykule, oprócz produktów, których nigdy nie powinnaś jeść, dostaniesz ich zdrowsze odpowiedniki 🙂

5 produktów, których nigdy nie powinnaś jeść

1/ Biały chleb

To, co sprawia, że ​​biały chleb jest tak niezdrowy, to brak błonnika. Większość pieczywa komercyjnego zawiera rafinowaną pszenicę jako główny składnik. Zboża rafinowane mają niską zawartość błonnika, niezbędnych składników odżywczych i mogą powodować wzrost poziomu cukru we krwi.

Naturalne pełne ziarno składa się z trzech części:

  1. Otręby – warstwa wypełniona włóknem zawiera wiele witamin z grupy B i minerałów.
  2. Zarodek – wewnętrzna część ziarna. Zarodek jest najbardziej pożywną częścią ziarna i jest pełen witamin z grupy B, witaminy E i zdrowych tłuszczów.
  3. Bielmo – środkowa warstwa ziarna. Zawiera węglowodany skrobiowe, trochę białka i trochę witamin.

Rafinacja ziarna polega na usunięciu otrębów i zarodka. Pozostałe bielmo ma znacznie dłuższy okres trwałości niż samo całe ziarno. Niestety proces rafinacji usuwa również błonnik i wiele niezbędnych składników odżywczych. Pozostają szybko działające węglowodany skrobiowe, które są następnie używane do produkcji białej mąki.

Bez błonnika zaczynamy odczuwać głód wkrótce po posiłku zawierającym biały chleb. Może to następnie wywołać niezdrowe zachcianki i prowadzić do dodatkowych kalorii spożywanych w ciągu dnia.

Alternatywy

Zdrowe alternatywy dla białego chleba obejmują chleb pełnoziarnisty z kiełkami, chleb na zakwasie i chleb żytni. W sklepie koniecznie szukaj pieczywa, które jako pierwszy składnik zawiera 100% mąki pełnoziarnistej. Jeśli widzisz słowo wzbogacone w składniki, poszukaj innej marki.

2/ Margaryna

Margaryna została stworzona, aby wyglądać i smakować jak masło, ale bez dużej zawartości tłuszczu. Przez wiele lat była ona traktowana, jako zdrowszy zamiennik dla masła.

Niestety margaryna została wyprodukowana przy użyciu tłuszczu trans, sztucznego tłuszczu, powiązanego ze zwiększonym ryzykiem chorób serca. Pokarmy zawierające tłuszcze trans to jedne z najbardziej niezdrowych pokarmów, jakie możemy jeść.

Alternatywy

Masło spożywane w umiarkowanych ilościach może stanowić część zdrowej diety. Masło jest nadal wysokokalorycznym pożywieniem i powinno być traktowane jako przyprawa, a nie składnik diety.

Zamiast masła czy margaryny używaj oliwy z oliwek lub oleju rzepakowego, jako podstawowych tłuszczów do gotowania. Olej rzepakowy ma wyższy punkt dymienia i świetnie nadaje się do gotowania. Oba oleje są pełne zdrowych dla serca tłuszczów nienasyconych.

3/ Napoje gazowane i bezalkoholowe

Napoje gazowane i bezalkoholowe są mocno słodzone cukrem, dostarczają dużo kalorii, które nasz organizm jest w stanie szybko wchłonąć i podnoszą poziom cukru we krwi, ale nie sprawiają, że czujemy się pełni.

Jedna puszka sody zawiera 156 kalorii i 37 gramów cukru. Dla porównania, jedna płaska łyżeczka białego cukru jest równa czterem gramom. Przeciętna puszka napoju gazowanego zawiera zatem około dziewięciu łyżeczek cukru.

Cukier to jeden z najgorszych i najbardziej niezdrowych składników przetworzonej żywności. Nie zawiera składników odżywczych, ale dodaje kalorii i może powodować przybieranie na wadze i zwiększanie tkanki tłuszczowej.

Najgorszą formą cukru jest cukier płynny zawarty w napojach. Badania pokazują, że picie cukru nie wyzwala normalnego poczucia sytości, jakie odczuwamy po zjedzeniu stałego pokarmu. Czyli do tego, co normalnie byś zjadła podczas posiłku, dochodzą dodatkowe kalorie.

Usuń z diety napoje słodzone cukrem i wybierz zdrowszą alternatywę.

Alternatywy

Pij zwykłą wodę, kawę, zieloną herbatę (lub smoothie 😉 ) zamiast napojów. Nawet dietetyczne napoje gazowane mogą być lepszym wyborem niż słodkie napoje gazowane i napoje bezalkoholowe, choć nie są dobre dla naszego organizmu

4/ Frytki

Znajdziemy je w prawie każdym fast foodzie jako dodatek do głównego dania. Trudno się im oprzeć i pewnie zastanawiacie się, co może być złego w niewinnych fryteczkach? Otóż frytki mają dużo kalorii np. takie średnie w McDonalds mają 320 kalorii, 15 gramów tłuszczu i 260 miligramów sodu na porcję.

Dodatkowo badania wykazały związek między regularnym spożywaniem smażonych produktów ziemniaczanych a przyrostem masy ciała (Mozaffarian, Dariush, et al. “Changes in Diet and Lifestyle and Long-Term Weight Gain in Women and Men.”)

Innym powodem, dla którego powinniśmy unikać potraw smażonych w głębokim tłuszczu, jest to, że mogą powodować one np. zwiększone ryzyko raka. (Association of Fried Food Consumption with All Cause, Cardiovascular, and Cancer Mortality: Prospective Cohort Study). Dotyczy to nie tylko smażonych produktów ziemniaczanych, ale wszystkich dań smażonych w głębokim tłuszczu z sieci fast food, w tym smażonych bryłek kurczaka, smażonej ryby, krążków cebuli, a nawet smażonych kalmarów.

Alternatywy

Ziemniaki najlepiej spożywać ugotowane lub pieczone ze skórką, a nie smażone. Dobrym zamiennikiem będą też pieczone frytki z batata. Chociaż są one nadal bogate w kalorie i sód, mają znacznie wyższą zawartość witaminy A i nie są powiązane z tymi samymi długoterminowymi zagrożeniami dla zdrowia, co zwykłe frytki ziemniaczane.

5/ Pączki

Ja też nad tym ubolewam. Na samą myśl o pączku z kremowym nadzieniem i polewą czekoladową ślinka mi cieknie. Ale niestety…

Pączki zawierają duże ilości cukru prostego, tłuszczy i są robione z rafinowanej mąki. Następnie wiele z nich jest zanurzanych w większej ilości cukru i smażonych w głębokim tłuszcz. To sprawia, że mają bardzo dużo kalorii. Jeżeli zależy Ci na wadze, to powinnaś usunąć je z diety.

Alternatywy

Zamiast tego codziennie na śniadanie spróbuj owsianki i kawałka owocu. Jeśli potrzebujesz czegoś, co można zjeść w drodze, spróbuj zrobić prosty jogurt z 1/2 szklanki granoli, garścią orzechów włoskich lub nerkowca i 1/2 szklanki jagód.

To co warto jeść?

Przetworzone fast foody są niezdrowe zawierają one dodatek cukru, syrop kukurydziany o wysokiej zawartości fruktozy i dużo tłuszczów nasyconych. Wszystko to może prowadzić do niepożądanego przyrostu masy ciała, rozwoju chorób serca i potencjalnie wielu innych przewlekłych schorzeń.

Jeśli Twoja dieta jest pełna niezdrowych wyborów żywieniowych, zacznij od małych zmian i skup się na zmianie jednej nowej żywności na raz. Z biegiem czasu, wraz z poprawą jakości diety, zaczniesz czuć się lepiej, schudnąć i zwiększyć swoje szanse na pozostanie zdrowym w późniejszym życiu.

Jeśli chciałabyś zacząć wprowadzać do swojego życia więcej zdrowych produktów lub nawyków, to polecam Ci artykuły poniżej 😉

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany.